Menu

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

 

Boldog Sándor István

Sándor István 1914. október 26-án Szolnokon született, édesapja vasúti alkalmazott volt. Vallásos neveltetésének bölcsője a család mellett a szolnoki ferences főplébánia volt: itt részesült a keresztség, az elsőáldozás és a bérmálás szentségében. Tagja volt a Szívgárdának, rendszeresen ministrált és lelkigyakorlatokon vett részt. Tanulmányait a polgári fiúiskolában, majd a Szolnoki Magyar Királyi Állami Fa és Fémipari Szakiskolában végezte, ahol a vasesztergályos és rézöntő szakmát tanulta ki (1928–1931).

Don Boscót és a szaléziakat a Szalézi Értesítőn és más, a rákospalotai Don Bosco Nyomdából kikerülő lelki olvasmányokon, hitbuzgalmi lapokon keresztül ismerte meg. Nagy hatással volt rá a Szalézi Társaság szellemisége. 1936. február 12-én lépett be a rákospalota-újpesti Clarisseumba, a Szalézi Társaság házába. Sándor István a nyomdában kezdett dolgozni, felügyelte az inasgyerekeket, a templomban pedig a ministránsokkal foglalkozott. Hamar otthon érezte magát a szaléziak között, „szerette a könyvet, az oltárt és az oratóriumot”. Közösségszervező képességét mutatja, hogy a Katolikus Iparos- és Munkásifjak Országos Egyesületének (KIOE) is aktív csoportvezetője lett.

1938. április 1-jén kezdte meg a noviciátust Mezőnyárádon. Egyik társának visszaemlékezése szerint „már ekkor lehetett látni, hogy személye predesztinálva volt a fiatalok nevelése terén, Don Bosco nevelési módszere szerint”. Többször is behívták katonának, ezeket az időszakokat leveleinek tanúsága szerint „lelki számkivetésként” élte meg: fájdalmasan nélkülözte a „noviciátus virágoskertjét”, és a mindennapi szentmisét és szentáldozást. A durva környezet sem tudott azonban ártani kibontakozó lelkiségének: „ha valami nehézség vagy szomorúság akar erőt venni, futok a Szűzanya oltalma alatt az Úr Jézus imádandó szent sebeire és erőt merítek” – írta egyik levelében. Első fogadalmát 1940. szeptember 8-án tette le arra, hogy „minél több ifjú lélekbe kitűzhesse Don Bosco fehér, Máriás lobogóját”. Fennmaradt szolgálati lapja szerint a frontot is megjárta: először 1941-ben, majd másodszor 1942–43-ban, amikor a Don-kanyarba került és híradósként részt vett az itt zajló harcokban, A lövészárokban is Don Bosco fiához méltóan viselkedett: kötelességét pontosan teljesítette, de megőrizte összeszedettségét, hivatási hűségét. A lehetőségek szerint bajtársai lelki életét is gondozta. Rövid hadifogság után, hazatérve folytatta szalézi formációját. Örökfogadalmát 1946. július 24-én tette le, majd tovább végezte munkáját a fiatalokkal és a nyomdában.

A szerzetesrendek feloszlatása után rövid ideig sekrestyésként működött a Clarisseumban, illetve Szolnokon, majd Budapestre visszatérve a Persil-gyárban helyezkedett el segédmunkásként Kiss István álnéven. A Clarisseumba járó fiatalokból újjászervezte a betiltott KIOE-csoportokat, rendszeresen találkozott velük, hitéleti útmutatást adott nekik. Tanítványai között volt a szaléziak néhány régi növendéke is, akiket az új rendszer jó munkáskádereknek vélt és besorozott az államvédelmi hatóság kötelékébe. Ezek a kapcsolatok és szervezői tevékenysége Sándor Istvánt a – szerzeteseket egyébként is megfigyelő – rendszer látóterébe sodorták. Elöljárói előkészítették külföldre való távozását, de ő tudatosan visszautasította ezt a lehetőséget; nem akarta elhagyni növendékeit. 

Letartóztatására 1952. július 28-án került sor. A kihallgatások során kínzásoknak vetették alá. A bírósági tárgyalás 1952. október 28-án kezdődött zárt ajtók mögött; a „pártőrség pere” néven ismert koncepciós eljárásban IV. rendű vádlottként szerepelt, a tizenöt vádlott-társ között ott voltak tanítványai és rendtársai is. A fő vádpont „a demokratikus államrend megdöntésére irányuló szervezkedés” volt, Sándor István esetében a hatalom példát akart statuálni, hogy „az egyháziakat távol tartsák a munkásfiataloktól, különösen a diktatúra fegyveres bázisától”. A bíróság őt és még három társát kötél általi halálra ítélte. A másodfokú ítélet ezt helybenhagyta, a kegyelmi kérvényeket egy kivételével elutasították. Sándor Istvánon az ítéletet 1953. június 8-án végrehajtották.

Szentszéki eljárás

Szentszéki posztulátor: Pierluigi Cameroni SDB
Az egyházmegyei eljárás érvényességének elismerése: 2008. november 14.
A vértanúság pápai elismerése: 2013. március 27.

2013. október 19. napján  Budapesten avatták Boldoggá.

Földi maradványait 2018-ban találták meg és 2019-ben azonosították. Ereklyéit 2022. június 4-től az újpesti Clarisseumban, szerzetesi működésének helyén őrzik.

 

Imádkozzunk szentté avatásáért!

Hivatalos miseimádság (a szentmise első könyörgése)

Boldog Sándor István, köszönjük erőteljes és nagylelkű tanúságtételedet;

büszkék vagyunk rá, hogy az egyház hozzád hasonló

gyermekeket hoz a világra.

Eszközöld ki számunkra a kegyelmet,

hogy megújult hévvel éljük keresztségünket és örömmel

és lelkesedéssel szenteljük magunkat küldetésünknek.

Áldd meg szeretett hazádat és Isten egyházát Magyarországon.

Járj közbe a rendért és az egész Szalézi Családért.

Kísérd el mosolyoddal és példáddal korunk fiataljainak útját.

Ámen.



Olvass tovább: http://www.mindszentyalapitvany.hu/szentte-avatas/magyar-boldogok/boldog-sandor-istvan/

Olvass tovább: http://www.mindszentyalapitvany.hu/szentte-avatas/magyar-boldogok/boldog-sandor-istvan/

 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Diákönkormányzati munkaterv 2022/2023-as tanév

Boldog Sándor István Katolikus Általános Iskola Mezőnyárád

1. A DÖK legfőbb feladata, hogy az iskola diákjainak érdekeit képviselje, az érintett tanulók érdekében eljárjon.

2. A DÖK tevékenysége kiterjed a tanulókat érintő valamennyi kérdésre, így különösen a következőkre:

• a házirendben, szervezeti és működési szabályzatban meghatározott jogokra, kötelezettségekre,

• a DÖK diákképviselettel kapcsolatos jogaira.

3. A DÖK a tanulói érdekképviseleten túl részt vesz az iskolai élet alábbi területeinek segítésében, szervezésében is:

Szervezésében:

• sportélet

• túrák, kirándulások szervezése

• kulturális programok szervezése

Segítségben:

• iskolarádió

• tanulmányi munka (versenyek, vetélkedők, pályázatok stb.)

• egyéb

4. A DÖK munkaterve az elmúlt évektől eltérően, megváltozott. A munka elkezdődött, a szakbizottságok kialakítása megtörtént, a programokat ötletrohammal gyűjtöttük össze. A hagyományos, jól bevált és közkedvelt programjainkat meghagytuk.

A DÖK folytatja az iskolarádió munkáját, a „NyáRádió” adássorozatát, terveink szerint havonta egy alkalommal, illetve szeretnénk a közös iskolai ünnepségek sorozatába is bekapcsolódni. Ezen felül szerves részévé vált az egri Szent István Rádió- és Televízióval való együttműködésünk is munkánknak, ahová havonta különböző riportokat küldünk be. A rádió koordinálását Tóthné Varga Erika tanárnő fogja össze. További patronáló tanárokat a megalakuló szakbizottságok fogják felkérni a támogatásra.

5. Célunk:

-A tartalmas iskolai élet kialakítása a nevelőtestület támogatásával. A tanévet akkor tekinthetjük sikeresnek, ha a hagyományos rendezvények, iskolánkban szokássá vált programok mellett új elemekkel is gazdagíthatjuk a mindennapokat.

-Az intelligens kommunikáció és a Házirend hatékony betartása érdekében, valamint a tanulók közösségi tevékenységének ösztönzésére segítjük az osztályfőnökök munkáját.  Az együttműködésünk akkor lesz sikeres, ha a környezetvédelmi, takarítási, egészséges életmódra nevelő rendezvényeken minél több diák vesz részt. A munkatervet olyan szempontok szerint határoztuk meg, hogy az összhangban legyen oktatási és nevelési értékeinkkel, szem előtt tartva iskolánk környezetnevelési-teremtésvédelmi programját, a család évét, hitéletét.

-Részt kívánunk vállalni a projektek és a témahetek lebonyolításában, akár önálló programokkal is.

-Az alsó és felső tagozatos diákok szabadidős programjainak összehangolása, egységes éves munkaterv elkészítése, a projektek és témahetek programjainak közös tervezése.

6. Tervezett szakbizottságaink:

- Sport-szabadidő

- Kultúr

- Média

- Egészségügyi-környezetvédelmi

- Tanulmányi

A DÖK diákvezetősége és patronáló tanárai:

DÖK vezető

DÖK vez. h.

Kultúrális szb.

Egészségügyi-környezetvédelmi szb.

Sport-szabadidő szb.

Média szb.

Tanulmányi szb.

Tarr Réka 8.o.

Gaál Petra 8.o.

Orosz Nóra 8.o.

Gácsi Emma 3.o.

Képes Korina 6.o.

Kuzmi Kira 6.o.

Fazekas Bence 8.o.

Szabados Máté 5.o.

Vacsi Zsombor 7.o.

Orosz Balázs 4.o.

Varga Adrienn 6.o.

Suszter Csenge 6.o.

Gallik Gábor

Szelei Katinka

Palaticsné Gábor Éva

Gallik Gábor

Varga Lászlóné- Bordásné Kis Katalin

Gagna Erika


MÉDIA SZAKBIZOTTSÁG

Sz.B. vezetők: Vacsi Zsombor, Orosz Balázs

Patronáló tanár: Varga Lászlóné-Bordásné Kis Katalin

1. Rajzpályázat

A Magyar Népmese Napja, Benedek Elek születésnapja alkalmából szeptember 30-án. Rajzold le a kedvenc meséd vagy mesehősöd!

2. Kreatív gesztenye figurák készítése.

3. Küldj képet a legszebben díszített mézeskalácsodról!

4. Írj négysoros saját verset karácsonyra!

Egészségügyi, Környezetvédelem szakbizottság

Sz.B. vezetők: Képes Korina Rita, Kuzmi Kira

Patronáló tanár: Palaticsné Gábor Éva

Szeptember - természetes hulladékok összeszedése

Október - vadgesztenye gyűjtés/ bábverseny

November - falevél gereblyézés

December - hóember építő verseny

Január - szánkós csapatverseny

Február - rajzverseny alsósoknak a természettel kapcsolatban

Március - a parkban a salakpályát kitisztítani

Április - virágültetés

Május - szemétszedés

Június - rajzverseny felsősöknek a pályára krétával az egészségüggyel kapcsolatban

Kulturális szakbizottság

Sz.B. vezetők: Orosz Nóra, Gácsi Emma

Patronáló tanár: Szelei Katinka

Október- Az iskolában elrejtünk x szőlőszemet és a nap folyamán meg kell keresni az osztályoknak. Aki a nap végére többet talál, az jutalmat kap.

November- Mindenki hozzon esernyőt és ha esik, ha nem az udvaron felhúzott esernyővel kell járkálni. Lehet csinálni képet is felülről a sok színes esernyővel.

December- Az osztályok megajándékoznak egy másik osztályt pl. 7. a 3-at vagy 1 az 5-et.

Január- (Ha van hó hóember építő verseny) Szerencsemalac (új évi) sorsolás. Akit kihúzunk szerencse malacnak, az aznap valamiben előnyt élvez, valami ami miatt szerencsés lesz.

Február- Süti sütő verseny.

Március- Csinálj akváriumot az osztályból.

Április- Tojásfestés, fadíszítés. Aznap nem szabad iskolatáskában hozni a könyveket, hanem valami másban kell hozni. Pl. fonott kosár, szatyor, vödör stb.

Május- Minden gyerek hozzon egy virágot, virágültetés.

SPORT SZAKBIZOTTSÁG

Sz.B. vezetők: Fazekas Bence, Szabados Máté

Patronáló tanár: Gallik Gábor

Szeptember: Sportfesztivál szervezése 2.o. (Mezőnyárád-Tibolddaróc)

Október- Tollaslabda (Tornaterem), Less Nándor túra, Bükkzsérc

November- Floorball bajnokság osztályok között (tornaterem)

December- Kézilabda bajnokság osztályok között (tornaterem)

Január- Futsal bajnokság osztály között. (tornaterem)

Február- „Kidobócska” bajnokság osztályok között. (tornaterem)

Március- Akadálypálya-építés. (tornaterem)

Április- mini Vivicittá. (lent a salakos pályán), Szolnoky Jenő Váltófutóverseny

Május- Kosárlabda osztályok között. (Fent a kézilabda pályán)

Június- Labdarúgás osztályok között. (Lent a füves pályán)

 

TANULMÁNYI SZAKBIZOTTSÁG

Sz.B. vezetők: Varga Adrienn, Suszter Csenge

Patronáló tanár: Gagna Erika

A hónap diákja az 1-8. osztályban teljesítő legjobb tanulók. A diákság életében új elemként jelent meg a „Hónap diákja” cím elérésének lehetősége. Ezt szeretnénk hagyománnyá tenni. A cím elérésének komoly feltételei vannak. Mindenki lehet a hónap diákja, ha:

  • a magatartása példamutató,
  • szorgalmasan tanul,
  • képességeihez mérten érdeklődésének megfelelően részt vesz versenyeken,
  • társaival, tanáraival szemben segítőkész, lehet rá számítani,
  • a közösség életébe aktívan bekapcsolódik

Minden hónapban más-más tantárgyból lehet 1-8. osztályban oklevelet kapni, hogy ő lett az adott hónapban az adott tárgyból a legjobb tanuló.

Havonkénti tantárgyak:

  • Szeptember: testnevelés
  • Október: matematika
  • November: 1-4. osztály rajz, 5-8. osztály történelem
  • December: hittan
  • Január: rajz
  • Február: olvasás/ irodalom
  • Március: írás/ magyar nyelvtan
  • Április: 1-3. osztály testnevelés, 4-8. osztály angol
  • Május: 1-4. osztály környezet, 5-6. osztály természet, 7-8. osztály földrajz
  • Június: technika

7. Terveink között szerepelnek még az alábbi lehetőségek:

- Karitatív tevékenységek: mesék-versek videóra vétele és eljuttatása beteg, kórházban lévő gyerekeknek, kupakok gyűjtése, Idősek Otthonában őszi takarítás, adventi fellépés, adományok gyűjtése

- Selfie verseny

- Adventi koncert a kistemplomnál

- Zarándoklati kirándulás

- Mérkőzéslátogatás: kézilabda-jégkorong

- Osztálymérkőzések, bajnokságok

- TikTok

- Osztályvideó versenyek

- Lézerharc

- Karitatív tevékenységek (idősek őszi munkájának segítése, cipősdoboz-akció, kupakgyűjtés, stb.)

- Sportfesztivál

- Bolhapiac

- Tisztasági verseny

- Tanulmányi verseny: a hónap tanulója

- Osztályvideók/fotók készítése egy adott téma alapján

- Újrahasznosított termékekből kiállítás rendezése

- Dietetikus hívás

- Közös tánc

- Osztály májusfák állítása

Ebben a tanévben módosításokra teszünk javaslatokat a következő évi DÖK felelősök választásának menetére, eljárási rendjére. Tapasztalatunk szerint érdemesebb lenne kizárólag felsős tanulók közül megválasztani a DÖK vezetőket.

 

Mezőnyárád, 2022. szeptember 7.

Gallik Gábor

DÖK segítő tanár

 

" A sport megtanít becsületesen győzni, vagy emelt fővel veszíteni.

A sport tehát mindenre megtanít. "

Hemingway

 

A sport számos olyan dologra felkészít, ami az élet más területén hasznossá válhat.

Aki a sportpályán megtanulta a küzdést, a szabályok betartásának fontosságát, az ellenfél tiszteletét, a bírói döntések elfogadását, az megtanult veszteni és nyerni. Az igazi sportember képes a vesztés után újra felállni és tovább küzdeni, ezáltal a civil életben is hasznosabb, értékesebb tagja lesz a társadalomnak, mint aki könnyen feladja a küzdést, vagy csak szabálytalan, törvénytelen úton tud eredményt elérni. A sportban megtanulunk társainkkal együtt küzdeni egy célért, megtanulunk alkalmazkodni a változó feltételekhez és a társakhoz. Mindezek a tulajdonságok egy életen keresztül kísérik el azt, aki ezt fiatalon megtanulta, megszokta.

 

A BOLDOG SÁNDOR ISTVÁN KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA ISKOLAI SPORTKÖRÉNEK SZAKMAI PROGRAMJA

 

2022/2023-as tanév

 

1. A program céljai:

  • a gyermekek egészséges életmódra nevelésének elősegítése, a betegségek megelőzése, az egészség megőrzése,
  • az állóképesség magasabb szintre emelése, fizikai képességek fejlesztése, rendszerességre nevelés,
  • a versenyszellem fokozása, sportbarátság erősítése más iskolák tanulóival,
  • mentálhigiéniás igények kialakítása,
  • az eredményesség realizálódjon a tanuló testi fejlődésében,
  • a napi rendszeres testmozgásra nevelés valósuljon meg,
  • tudását, tehetségét mutassa meg a megyei és országos versenyeken is,
  • a megyei pontverseny 1-6 helyezettjei közé kerülés.
  • Az alsó tagozatra készített szivacskézilabda kerettanterv beépítése a testnevelés órák rendjébe

2. Feladat

Fontos feladat a házi versenyek szervezése, lebonyolítása, annak érdekében, hogy tanulóink sikeresen szerepeljenek a diákolimpiai versenyeken. Ettől a tanévtől terveink között szerepel még a katolikus iskolák sportversenyein való részvétel is. Ezek megismerése folyamatban van.

3. Sportcsoportok (tervezet):

  • TA alprogram játékos sporttevékenység (1-4. osztály)
  • TA alprogram tömegsport foglalkozás (5-8. osztály)

4. A Magyar Diáksport Szövetség diákolimpia versenyei

Kiemelt feladatunk az MDSZ által meghirdetett sportversenyeken való eredményesség az alábbi sportokban, ezekben kívánunk nevezni:

  • Atlétika egyéni és csapatverseny II-IV. kcs. fiú-lány
  • Atlétika mezei futás egyéni és csapatverseny II-IV. kcs. fiú-lány
  • Futsal IV. kcs fiú
  • Kézilabda III-IV. kcs fiú-lány
  • Kisiskolák sportversenye (kézilabda-labdarúgás-atlétika) I-IV. kcs. fiú-lány
  • Labdarúgás I-IV. kcs fiú-lány
  • Női labdarúgás III-IV. kcs lány
  • Európai Diáksportnap, OSD

5. Éves feladataink:

szeptember:

  • a munkaterv összeállítása,
  • sportcsoportok megalakítása, szervezése,
  • nevezési határidők áttekintése,
  • versenyrendszer ismertetése,
  • Jánosházi-kupa
  • Kossuth kupa
  •  
  • október:
  • iskolai bajnokságok elindítása,
  • a költségvetésben szereplő fejlesztési igények felmérése,
  • Rákóczi kupán való részvétel
  • Less Nándor túra
  •  
  • november-december-január-február
  •  
  • kézilabda és labdarúgás alapozó és formábahozó időszaka folyamatosan
  • a bajnokságok, programok, rendezvények lebonyolítása,
  • a téli sportolási lehetőségek áttekintése,
  • szánkóverseny, egyéb téli sportok szervezése, lebonyolítása,
  • edzőmérkőzések lebonyolítása a tornateremben,
  • téli sportversenyek, játékos vetélkedők a sportcsoportok foglalkozásain,
  • az első féléves munka értékelése ISK ülésen,
  • készülődés a Keresztes - kupa teremlabdarúgó tornára
  • március:
  • készülődés a diákolimpiai versenyekre (atlétika, kézilabda, labdarúgás, kisiskolák sportversenye),
  • edzőmérkőzések a körzethez tartozó iskolai sportkörök csapataival (kézilabda),
  • részvétel a diákolimpiai versenyek selejtezőin,
  • készülődés a Szolnoky Jenő Váltófutóversenyre (csapatok alakítása, a verseny szervezési feladatai)
  • április:
  • A Szolnoky Jenő Váltófutóverseny megrendezése és értékelése
  • részvétel diákolimpiai versenyeken,
  • az iskolai házibajnokságok értékelése,
  • edzőmérkőzések,
  • VIVICITTÁ tömegfutóversenyen való részvétel
  • május:
  • részvétel a diákolimpiai versenyeken,
  • edzőmérkőzések,
  • kerékpár-és gyalogos túrák,
  • Igényfelmérés május 15-ig
  • Május 31-ig javaslattétel az ISK következő tanévi szakmai programjára
  • június:
  • részvétel a diákolimpiai versenyeken
  • a versenyek lezárása, értékelése,
  • az ISK éves munkájának értékelése

6. Részvételi feltételek:

Minden általános iskolai tanuló tagja lehet az ISK-nak. A foglalkozásokon az iskola házirendje a mérvadó.

7. Tárgyi, személyi feltételek:

Az ISK foglalkozásokhoz szükséges felszerelésekkel és létesítményekkel rendelkezünk. Tornaterem, futópálya, labdarúgó és kézilabdapálya. Felszereltségük jó, balesetmentesek. A tornaterem pályája felújításra szorul. Eszközkészletünket pályázatok figyelésével, írásával tervezzük megújítani, valamint akkreditált továbbképzéseken kapott eszközökkel. Forráslehetőségként az iskola fenntartója is lehetőséget ad évenként fejlesztésre. Testnevelővel rendelkezünk és az alsó tagozatos nevelők is különféle képesítésekkel rendelkeznek sport terén (kölyökatlétika, szivacskézilabda)

8. Kapcsolat a település-, és más sportegyesületekkel

A tehetséges tanulókat megbeszélés után, továbbirányítjuk a községi, illetve más sportegyesületekhez, hogy a fejlődésük bizonyos sportágakban még jobban biztosított legyen. Ettől a tanévtől a megújult és új sportágakkal kiegészített helyi Sportegyesület sportnapjain való aktív részvétel biztosítása.

Ebben a tanévben szeretnénk minél több szabadidős sporttevékenységben részt venni, kiemelten az Európai Diáksportnapon.

Mezőnyárád, 2022. szeptember 7.

                                                                                                          Gallik Gábor

                                                                                                           ISK elnök

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

 

I. A Szederkényi Anna-díjat 1991-ben alapította a Mezőnyárádi Általános Iskola tantestülete és diákönkormányzata. A díjalapítók célja az, hogy iskolánk diákjait ösztönözze a példamutató emberi tulajdonságok kifejlesztésére a magatartásban, a lehető legjobb eredmények elérésére a tanulásban.

 

II. Feltételek:

1. A díjat csak az általános iskolai tanulmányait befejező tanuló kaphatja.

 

2. A tanulás tekintetében a kitüntetésre jelölt tanuló:

¨ Tanulmányi eredménye minden évben 4,5 átlag fölött legyen.

¨ Legalább 2 tantárgyból kimagasló eredményt érjen el (többet tudjon a kötelező anyagnál, pályázatokon, versenyeken az elsők között szerepeljen).

¨ Írásbeli munkái gondos külalakúak, példás helyesírásúak és fogalmazásúak legyenek.

¨ Ismerje és alkalmazza beszédében, feleleteiben a helyes és szép magyar beszéd szabályait.

 

3. A szorgalom terén:

¨ Szorgalma legyen egyenletes, kitartó.

¨ A kedvelt tantárgyakhoz hozzáolvas, kutat, kiegészít, az így megszerzett tudást az iskolai munkájában is hasznosítja.

 

4. A magatartása legyen:

¨ A példás magatartás kívánalmainak minden körülmények között megfelelő.

¨ Az önkormányzati munkában önálló, eredményes kezdeményező.

¨ Törekedjen arra, hogy a tanulótársai és a vele kapcsolatba kerülő felnőttek egyaránt elismerjék teljesítményét.

 

III. A Szederkényi Anna-díjat elnyerő tanuló díszes oklevelet, emlékplakettet és könyvjutalmat kap. Neve bekerül a díj tulajdonosainak névsorába. A díj átadására tanévenként a tanévzáró ünnepélyen az iskolaközösség előtt kerül sor.

 

Mezőnyárád, 1991. szeptember 1.

 

Szederkényi Anna-díjasaink:

 

1991/1992

Tóth Gergely

1992/1993

Orosz Judit

Tóth Angelika

1993/1994

Kiss Anita

1994/1995

Sára Viktória

Tóth Katalin

1995/1996

Vuts József

1996/1997

Kovács Norbert

Orosz Adrienn

1997/1998

Ulviczki Tímea

1998/1999

Izsóf Rita

Szabó Gábor

1999/2000

Gomba Lorena

Ulviczki Beáta

2000/2001

Takács Edina

2001/2002

Várnai Gábor

2002/2003

Nagy Bernadett

2003/2004

Tóth Emőke

2004/2005

Tarjáni Aliz

2005/2006

Vigh István

2006/2007

Simon Péter

2007/2008

Gulyás Barbara

2008/2009

Balogh Réka

2009/2010

Veres Krisztina

2010/2011

Harangozó Hajnalka

2011/2012

Havris Nikoletta

2012/2013

Krokos Dorina

2013/2014

Farkas Lilla

2014/2015 Molnár Eszter
2015/2016 Tóth Ivett
2016/2017 Hajdu Virág Maja
2017/2018 Majnár Csenge Loretta
2018/2019 Lénárt Ádám Tamás

 

 

 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

 

A váltóverseny története

1975 januárjában támadt az ötlete Szolnoky Jenőnek, a mezőnyárádi iskola akkori igazgatójának, hogy az általános

iskolás korú gyermekeknek tömegversenyt szervezzen, mindjárt az atlétikai versenyek kezdetén, tavasszal.

A gondolatot tett követte és az Ő kezdeményezésére, az akkori Járási Úttörő Elnökség, valamint az ÁIST (Általános Iskolai Sporttanács) támogatásával, hazánk felszabadításának 30. évfordulójára - az akkori ideológiának megfelelően - MEZŐNYÁRÁD községen keresztül, a járás valamennyi iskolája, illetve úttörőcsapata részére VÁLTÓFUTÓ VERSENY-t írtak ki. A verseny létrejöttében kiváló érdemeket szerzett Szabó Gyula testnevelő tanár is, aki akkoriban az Úttörő Elnökségben dolgozott.

Az ötlet annyira életképesnek bizonyult, hogy a verseny a mai napig része a versenynaptárnak, melyre a térség általános iskolái nevezhetnek.

Az eredeti versenykiírás:

 

Az első versenyre 1975. április 4-én került sor. Az alapító iskolák Kács, Mezőkeresztes, Mezőnagymihály, Sály, Szomolya és Mezőnyárád iskolái illetve úttörőcsapatai voltak. Ők tehát a vándordíj alapító iskoláinak számítanak. Az első versenyen 110 leány és 120 fiú tanuló vett részt, összesen 330 sportoló gyermek. Mindjárt az indulásnál teljesült az az elképzelés, hogy ez a verseny tömegeket mozgasson.

A kupa első védője a mezőnyárádi iskola lett. A jegyzőkönyv aláírói pedig Tóth József (Szomolya), Szabó Gyula (Mezőkeresztes), Tóth Béla (Mezőnagymihály) és Szolnoky Jenő (Mezőnyárád) kollégák voltak.

Az 1976-ban megrendezett versenyen tovább bővült a résztvevők száma: Bükkábrány, Tard és Vatta községek iskolái is csatlakoztak. 1977-ben Tibolddaróc, 1978-ban Cserépváralja és Borsodivánka iskolái jöttek el.

A mezőkövesdi iskolák 1980-ban jelentek meg először (Mezőkövesd 1.sz. iskola, Mezőkövesd 3. sz. iskola) a versenyen. Ugyancsak ebben az évben láttuk vendégül a szentistváni iskola versenyzőit. A mezőkövesdi 2.sz. és 4.sz. iskolák és Cserépfalu 1981-től kapcsolódtak a vetélkedéshez.

A bogácsi iskola 1985-ben jött el és végül a bükkzsérci iskola 1995-ben tisztelte meg a versenyt részvételével.

Természetesen nem minden felsorolt iskola vett részt minden versenyen. Két iskola dicsekedhet azzal, hogy minden eddigi (24 verseny) váltóverseny résztvevője volt: Mezőkeresztes és Mezőnyárád iskolái. Mezőnyárád esete természetes és érthető, hiszen a rendező számára ez kötelező. A mezőkeresztesi iskola részéről már más: kiváló teljesítmény és hűség az eseményhez.

Kiemelkedő ebből a szempontból a tibolddaróci iskola teljesítménye is, ők 21 alkalommal voltak résztvevők.

Ahogyan az évek múltak, a verseny egyre jobban kiteljesedett. Ennek bizonyítására álljon itt egy-két adat.

Az 1982-es versenyen 16 iskola 890 tanulója vett részt. De említést érdemelnek:

     1985-ben      16 iskola      810 tanulója,

     1981-ben      14 iskola      790 tanulója,

     1980-ban      14 iskola      720 tanulója,

     1986-ban      15 iskola      680 tanulója vett részt a versenyen.

A legalacsonyabb versenyzőlétszám 1979-ben volt, amikor 260 tanuló versenyzett a díjakért.

Az 1976-os verseny azért volt emlékezetes, mert Mezőkeresztes és Mezőnyárád csapata egyformán 31-31 pontot szerzett, de Mezőnyárád lett az első a több első helyezés miatt.

A kiírás szerint az összetett kupát első ízben Mezőnyárád csapata vitte el véglegesen, háromszori egymást követő elsősége okán.

Mezőnyárád csapata az első öt versenyt zsinórban nyerte meg. Ez a hegemónia 1980-ban szakadt meg, amikor Mezőkövesd 3.sz. iskola 1980-ban megjelent a versenyen. Mezőnyárád a verseny története során még két alkalommal szerezte meg az első helyet (1995-ben és 1996-ban).

1979-ben a mezőnyárádi és mezőkeresztesi iskola között eldönthetetlen holtverseny alakult ki. Egyezett a pontszámuk és az összes helyezések száma is. Ezért a kupa védője fél-fél évig a két iskola volt.

1980-tól a VÁLTÓFUTÁS a következők szerint változott: bekapcsolódtak a mezőkövesdi iskolák is. Az Úttörő Elnökség nemenként és korcsoportonként 1-1, összesen 6 új serleget adományozott. Ezek elnyerésének feltételei azonosak a pontverseny győztesének felajánlott kupáéval. Tehát a végleges elnyerésükhöz három egymás utáni vagy öt megszakításos győzelem kell a megfelelő korcsoportban.

A mezőkövesdi 3-as számú iskola győzelmi sorozata 1980-ban kezdődött és az első széria 1984-ig tartott, öt egymást követő győzelemmel. Elsők lettek még 1987-ben, 1994-ben és a két legutolsó - 1997-es és 1998-as vetélkedésen.

1982-től a versenyek ügyintézését Tóth Sándor kolléga vette át.

Az 1985-ös verseny a "felszabadulás" 40. évfordulója jegyében zajlott. Ezt a versenyt a mezőkövesdi 2. számú általános iskola nyerte. Ettől kezdve egy év kivételével (1987-ben második) egészen 1993-ig elsők voltak a versenyben (8 első hely). 1994-től érthető okok miatt, elmaradtak a versenyekről.

Az összesített pontversenyek sorában még a mezőkeresztesi általános iskolát kell megemlíteni. Ők még a versenyek elején, 1979-ben lettek holtversenyben elsők.

1991-ben először a váltóverseny eredményeit számítógéppel összesítik, kezdetben Tóth Sándor kolléga, később irányításával az iskola tanulói.

1993-ban a mezőkövesdi Mező Ferenc Általános Iskola felajánlása szerint - ebben az évben először - ha ők korcsoportonkénti első helyet szereznek, akkor csak oklevélre számítanak, a kupát annak a korcsoportnak a második helyezettje kapja. Az előbbiek alól kivételt képez az összesített verseny.

1997-ben a technikai értekezleten Szabó Gyula a mezőnyárádi iskola egyetértésével előterjeszti, hogy a versenyt nevezzük el az alapítóról, Szolnoky Jenőről "Szolnoky Jenő Váltóverseny"-re.

Így jutottunk el a verseny történetében a 25. alkalomhoz, amikor is az előző indítvány megvalósult.

 

Óhatatlanul fogalmazódik meg bennünk, hogy miért lett ilyen sikeres ez a versenysorozat?

Több okát látjuk:

- olyan kiváló testnevelők bábáskodtak a születésénél, mint az alapító Szolnoky Jenő, az életbetartásáról pedig Dobay László, Kubinyi József, Szabó Gyula testnevelők gondoskodtak,

- a nyárádi nevelőtestület olyan lelkesedéssel és hozzáértéssel rendezi meg évről évre a vetélkedést, hogy az példamutató,

- a községi tanács vezetője Stefán János a tanácsi időkben, dr. Horváth László, majd Sárosi Ferenc polgármester pedig a jelenben mindig szívügyüknek tekintették a versenyt,

- és nem utolsó sorban a környék iskoláinak és testnevelő tanárainak köszönhető a siker.

 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

 

Intézményünkben több évtizedes múltra tekint vissza a  hagyományként élő Szépkiejtési verseny,

melynek célja a magyar nyelv ápolása, a versek megszerettetése a tanulókkal.

Az 1980-90-es években kevesebb lehetősége volt az alsó tagozatos tanulóknak, hogy összemérjék tudásukat más iskolák diákjaival. Az akkori alsós munkaközösség tagjai úgy gondolták, hogy iskolánk akkori névadójához - Szederkényi Anna írónőhöz - méltóan egy anyanyelvápoló versenyt indítanak a térség iskolai részére. A verseny az 1992. év tavaszán került megrendezésre első alkalommal.

Az 1-2. osztályos tanulók vers- és mesemondás, a 3-4. osztályos tanulók vers-  és prózamondás, valamint hangos olvasás kategóriában mérhetik össze tudásukat előre megadott témakörben. Kötelező vers nincs.

A hangos olvasási verseny folyamán a versenykiírásban megadott mű egy részletét kell rövid felkészülés után felolvasniuk, amely tartalmában szintén igazodik a témakörhöz. A megadott műből az olvasás anyagát a meghívott - független  - zsűrielnök választja ki a verseny előtt, a felkészítő tanárok jelenlétében.

A témaköröket iskolánk alsós munkaközössége határozza meg minden évben (Pl.: a család, szeretet, barátság, iskola, évszakok).

Kategóriánkét az első három helyezett könyvjutalomban és oklevélben részesül.

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív


 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Tóth Sándor emlékérem

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

Az iskola jelenlegi és volt pedagógusai (mellette az itt töltött évek):
Adatpontosításokat szívesen fogadunk.

Jelenlegi pedagógusaink Évek Szaktárgy
Ácsné Tóth Katalin 2024- tanító
Berecz Nikolett 2022- tanító
Boda Zsuzsanna 1992- magyar nyelv és irodalom, német, orosz
Bodzán Jánosné 2006-2009 között,  2023- matematika, informatika
Bordásné Kis Katalin 2013- tanító
Bordásné Puskás Réka 2024- digitális kultúra, vizuális kultúra
Farkas Jánosné 2001- tanító
Fülöpné Kiss Andrea 2023- tanító
Gallik Gábor 1992- testnevelés, földrajz
Hail Skolasztika 2024- tanító
Hajnalné Sára Orsolya 2003-2006; 2010-2013; 2016- kémia, természetismeret és környezettan, gyógypedagógus
Harangozó Lászlóné 1985- történelem, tanító
Horváth Erik 2024- gyógypedagógus
Kalóné Papp Krisztina 2014- tanító
Molnár Sarolta Judit 2020- óraadó 
Oroszné Nagy Tünde 2020- magyar nyelv és irodalom, angol
Palaticsné Gábor Éva 2015- matematika
Pelyhéné Nagy Ilona 2024- szocálpedagógus
Szelei Katinka 2017- magyar nyelv és irodalom
     
Egykori pedagógusaink    
Bagoly Gézáné 1948-1949.  
Bárdos Jánosné 1955-1958.  
Bíróczy Éva 1950-1953.  
Bencsik Rozália 1970-1973.  
Bodzán László 2014-2015.  
Bors Béla 1946-1951.  
D. Magyar László 1945-1953.  
Dobóczki Andrásné 1956-1962.  
Darvas Mária 1950-1952.  
Dobi Eszter 1970-1971.  
Domonkos Júlia (Radosné) 1965-1969.  
Edőcs Istvánné 1972-1978.  
Erdész Márton 2013-2016.  
Erényi Tibor 1953-1987.  
Endrődi Katalin 1950-1957.  
Farkas Hajnalka 2016-2020.  
Farkas Lászlóné 2013-2016.  
Fügedi Dóra 2008-2010.  
Fűtő Adrienn 2006-2007.; 2015-2016.  
Gál Mihály 1994-1996.  
Gálné Fekete Eszter 2001-2010.  
Gombáné Ludvig Holde 1987-1991.  
Guba Erzsébet 1960-1962.  
Gurdély Ferenc 1923-1952.  
Gurdély Ferencné 1930-1965.t  
Gyenes Gabriella 1991-1994.  
Hajdú András 1959-1960.  
Gagna Erika Erzsébet 1987-2023.  
Horváthné Gomány Judit 2001-2015.  
Hüvelyes László 2016-2021.  
Jablonkai Piroska 1974-1983.  
Jacsó Gáspárné 1984-2012.  
Jacsó Mátyás 1985.  
Jánosházi Sándorné 1949-1950.  
Kariczky Márta 1951-1952.  
Kassainé Szilágyi Éva 1978-2015.  
Kertész Zoltán 2015-2016.  
Képes Kitti 2019-2020.  
Kis Éva 1977-1978.  
Kiss József 2002-2003.  
Kovács -Piszkor Rita 2010-2022.  
Kozma Róbert 2021-2022.  
Kissné Dudás Henriett 2006-2008.  
Klampár Magdolna 1950-1953.  
Kolyvek István 1981-2001.  
Kolyvek Istvánné 1982-2001.  
Korányi Etelka ?-1951.  
Korponai Andrásné 1950-1951.  
Koseczki Orsolya 2007  
Kotán Mária (Farkas Istvánné) 1953-1956.  
Kovács István 1955-1995.  
Kovács Istvánné 1957-1991.  
Kascsákné Kovács Rózsa 1983-1984.  
Lázár Gáborné 1970-1972.  
Lóbermayer Éva 1950-1953.  
Lukács Istvánné 1965-2001.  
Majoros Jánosné 1967-1970.  
Mész János 1936-1953.  
Mikó István 1946-1947.  
Mikó Istvánné 1946-1947.  
Mizsák István 1961-1987.  
Nagy József 1951-1958.  
Nagy Józsefné 1951-1958.  
Németh Linda 2013-2016.  
Nyevrenka Aranka 1972-1973.  
Ökrös Ilona 2013  
Ötvös Sándorné 1966-2001.  
Pető Erzsébet 1974-1975.  
Regőcziné Vámos Katalin 2004-2009.  
Rencz Lászlóné 1955-1977.  
Révész Ferenc 1978-1986.  
Révész Ferencné 1978-1979.  
Rudó József 2009-2013.  
Rudóné Marton Éva 2013-2015.  
Simon Lászlóné 1987-2004.  
Stefán Anna 1975-1985.  
Stumpf Ferenc 1946-1948.  
Szabó-Pap Zsolt 2017-2018.  
Szalay Ádám 1947-1956.  
Szemán Lászlóné 2017-2020.  
Szilágyi Jánosné 2013-2015.  
Szolnoky Jenő 1950-1981.  
Tóth András 2015-2016.  
Tóth Andrásné 2015-2024.  
Tóth Gabriella 1990-1994 között  

Tóth Kálmánné

1953-1958; 1962-1988.  
Tóth Sándor 1975-2015.  
Tóth Sándorné 1975-2015.  
Tóthné Kovács Erzsébet Boglárka 2002-2013.  
Tóth Zoltán 1981-1987.  
Tóth Viktória 1995-1997.  
Tökölyi Lászlóné (Kalotai Ilona) 1965-1967.  
Újlaky Dezső 1947-1949.  
Vajdáné Pázmándi Judit 2015-2019.  
Varga Lászlóné Tóth Erika Márta 2016-2024.  
Vargyasi Ferencné (Várszegi Alíz) 1966-1968.  
Vighné Kovács Márta 1988-2024.  
Virág Gyuláné 2009-2015  
Wágner Istvánné 1985-1986  
Zaja Tamás 2014-2016  
Zsipi Ivett 2015-2018  

 

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív

      

      

      

      

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    

    

 

 
 
 
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com